The process of teaching verb conjugation in higher basic education students

Keywords: verb conjugation, teaching-learning process, didactic transposition, applied linguistics

Abstract

This article deals with the teaching of verb conjugation in upper elementary school students. It analyzes the strategies and consequent challenges related to the teaching of verbs to basic-level students through inductive methodology and modulation. The main objective of this research is to analyze dynamic and participatory teaching methodologies aimed at improving the process of teaching verb conjugation in Upper Basic Education students, with the purpose of implementing current pedagogical practices and enhancing students’ linguistic competencies. The results reveal significant difficulties among students in identifying verb tenses and the morphological structure of verbs (100% error rate), as well as in correctly transforming verb tenses (86.67% failure rate). In response to this, an interdisciplinary approach is proposed that integrates theoretical linguistics with participatory pedagogical strategies, emphasizing the development of metalinguistic awareness. Verb conjugation is a fundamental tool for coherence and precision in communication, and its mastery is key both in language teaching and in the use of various communicative contexts. For this reason, it is imperative to develop methods that combine findings from different sciences—in this case, linguistics and pedagogy. Applied linguistics makes it possible to generate theory and knowledge from morphology that can be directed toward education. Therefore, a comprehensive approach that combines theory, practice, and creativity is required. In this way, students are provided with a solid foundation for their linguistic development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad -Salgado, A. M. (2021). Reflexiones sobre los procesos de enseñanza/aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 132-148.
Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Worosz, T. B., Vichot, I. B., Abreu Alvarado, Y., Barrera Jiménez, A. D., Worosz, T. B., & Vichot, I. B. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: Su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive. Revista de Educación, 16(4), 610-623.
ASALE, R.-, & RAE. (s. f.). Encuesta | Diccionario de la lengua española. «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. Recuperado 10 de diciembre de 2024, de https://dle.rae.es/encuesta
Calle Suáres, C. A., & Quichimbo Rosas, A. del R. (2021). Presencia de metodologías tradicionales en la educación del Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(Extra-4), 162.
Chevallard, Y. (1985). La Transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné [La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado (1997)]. AIQUE Grupo Editor. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/ 11/11DID_Chevallard_Unidad_3.pdf
Evaluación educativa: En qué consiste y cuál es su importancia. (s. f.). UNIR. Recuperado 10 de diciembre de 2024, de https://www.unir.net/revista/educacion/evaluacion-educativa/
Gabrielsson, S. (2012). Métodos para enseñar la gramática española como una lengua extranjera- un análisis cualitativo de los métodos deductivo, inductivo y aprender haciendo. http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2341608
Herrera, M.A & Cochancela, M.G (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. Revista Scientific, 5 (15), 362-383.
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de EGB y BGU LENGUA Y LITERATURA (MINEDUC).
Otal, J. C. (2014). Las dificultades de describir y de enseñar el uso de un verbo. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 17, https://doi.org/10.26378/rnlael017244
Piña, O. L. R., & Linares, J. A. B. (2006). La Modelación Teórica como método de la investigación científica. VARONA, 42, 8-15.
RAE & ASALE. (2009). Informaciones morfológicas presentes en las formas verbales (I). Distinciones fundamentales. Nueva Gramática de la Lengua Española. Manual. Espasa. Madrid, España. I.
RAE & ASALE. La conjugación verbal | El buen uso del español. El buen uso del español. https://www.rae.es/buen-uso-español/la-conjugación-verbal
León-Raura, M. V., Segovia, J. P. A., & Rodríguez, N. P. V. (2024). Algunas consideraciones sobre los verbos pronominales y el pronombre reflexivo sin función nominal se. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 6(2), 296-306. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v6i2.1048
Rodríguez Monarca, C., & Quintrileo Llancao, C. (2016a). Las potencialidades ilocutivas de las conjugaciones verbales en español: Una paráfrasis crítica y propositiva de «La enseñanza del verbo en la educación básica», de Hernán Urrutia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(especial), 137-149. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000300011
Rodríguez Monarca, C., & Quintrileo Llancao, C. (2016b). Las potencialidades ilocutivas de las conjugaciones verbales en español: Una paráfrasis crítica y propositiva de «La enseñanza del verbo en la educación básica», de Hernán Urrutia. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(especial), 137-149. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000300011
Published
2025-08-05