Strategic planning of tourism enterprises based on marketing 5.0, Baños canton, Tungurahua province

Keywords: Strategic planning, business development, entrepreneurship, marketing 5.0, tourism.

Abstract

This research was carried out with the aim of deepening the impact of marketing 5.0 in tourism enterprises in Baños Canton, located in the province of Tungurahua. By means of strategic planning for business development, a descriptive quantitative approach was used to carry out an exhaustive analysis. The reliability of the study was evaluated by means of Cronbach's alpha coefficient, which yielded a significant result of 0.95. A questionnaire consisting of two parts was used as a data collection instrument: a section with 8 general information questions and another section with 23 questions formulated on a Likert scale. The results obtained reveal a worrying trend, as most of the tourism enterprises studied seem to be unaware of the crucial importance of implementing new and improved marketing techniques. These findings indicate a lack of awareness of the need to adopt innovative marketing strategies, which are fundamental to generate competitive features in a dynamic tourism market. The research underlines the urgency of sensitizing entrepreneurs to the advantages and positive impact that can arise from incorporating advanced 5.0 marketing practices into their operations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aillón, O., Daza, J., y Pantoja, J. (2020). Desarrollo empresarial, gestión ambiental y calidad de vida en el Municipio de Sucre. Revista Digital Investigación y Negocios.
Alencastro, A et al., (2020). Planificación estratégica para el desarrollo territorial de la provincia Esmeraldas en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3), 130-147.
Borja, A., Carvajal, H., y Vite, H. (2020). Modelo de emprendimiento y análisis de los factores determinantes para su sostenibilidad. Revista Espacios.
Calapiña, E., Chuquilla, J., y Toapanta, J. (2019). La planificación estratégica y la prospectiva, semejanzas y diferencias: una revisión de literatura de los últimos 20 años. Revista electrónica TAMBARA, ISSN 2588-0977, 742-759.
Calle, A., y Salazar, D. (2021). Indicadores de gestión comunitaria a partir de los ejes de turismo comunitario: emprendimientos de la nacionalidad Waorani en Yasuní. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades(15), 123-140. doi: https://doi.org/10.37135/chk.002.15.08
González, S et al., (2020). Modelo de gestión administrativa para el desarrollo empresarial del hotel Barros en la ciudad de Quevedo. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 32-37.
Hysa, B., Karasek, A., y Zdonek, I. (2021). Social media usage by different generations as a tool for sustainable tourism marketing in society 5.0 idea. Sustentability.
Lasio, V et al., (2020). Global Entrepreneurship Monitor Ecuador 2019/2020. Quito: Escuela de Negocios de la ESPOL. Obtenido de https://www.espae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/02/GEM_Ecuador_2019.pdf
Márquez, L et al, (2020). Sistema de indicadores para la evaluación de la sostenibilidad económica del sector hotelero en la parroquia Crucita, Manabí, Ecuador. Espacios, 41(3), 3.
Martínez, K et al., (2021). Innovación y sustentabilidad empresarial en turismo. Una revisión sistemática de literatura. Revista Perspectiva Empresarial, 8(2), 77-90. doi: https://doi.org/10.16967/23898186.719
Martínez, X et al., (2019). Instagram como red de promoción e hipermediación del turismo rural: el caso de Aldeas históricas. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1610-1632. doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1401
Méndez, A., Navarrete, M., y García, A. (2020). Transición de lo tradicional a lo digital: apertura al marketing 5.0. Vincula Tégica EFAN.
Mendoza, J., Macías, G., y Parrales, M. (2021). Desarrollo empresarial de las MiPymes ecuatorianas: su evolución 2015 - 2020. Revista Publicando, 8(31), 320-337. doi: https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2253
Navarro, F. et al., (2020). Estrategias comunicacionales en el sector turismo. Revista de Ciencias Sociales.
Pulla, E., y Torres, F. (2022). Planificación Estratégica En Los Emprendimientos: Una Contribución Al Desarrollo Económico Local. REPIQUE. Revista de Ciencias Sociales, 4(1). doi: https://doi.org/10.31876/repique.v4i1.165
Tapia, H. et al., (2020). Estrategias para fomentar el emprendimiento y desarrollo empresarial. Caso: Universidad Católica de Cuenca. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA.
Tolosa, S. (2022). Universidad Siglo 21. Obtenido de https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/26232/TFG%20-%20Tolosa%20Santiago%20Alejo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Useche, M., Pereira, M., y Barragán, C. (2021). Retos y desafíos del emprendimiento ecuatoriano, trascendiendo a la postpandemia. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22). https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.05
Published
2024-01-15