Innovative Gastronomic Marketing Strategies: Creating Unique Experiences in Quito's Restaurants

Keywords: gastronomic marketing, strategies, experience plan, innovation.

Abstract

Gastronomic Marketing seeks to captivate a restaurant's audience through various aspects, from presence on social media to the in-person dining experience. Nowadays, world-renowned restaurants increasingly turn to this type of marketing to adapt to demand and competition, seeking new alternatives according to culture and country. This approach encompasses techniques and strategies that facilitate customer acquisition and loyalty, allowing them to stand out in a competitive market through quality food, welcoming atmospheres, trained staff, and contemporary culinary techniques. Dining establishments are creators of experiences, and customer expectations go beyond mere sustenance. Administrative management and promotion of the gastronomic offering are crucial to a restaurant's success, and many establishments have adapted and implemented innovative strategies to stand out. In this context, the possibility of applying gastronomic marketing experiences in restaurants in the city of Quito is raised. To this end, it is proposed to analyze the strategies applied in the restaurants on "La Ronda" street through a study of qualitative and quantitative variables. The objective is to generate a high-level experience plan that allows these establishments to differentiate themselves in the market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barroeta, C. (2019). Marketing Gastronómico: Estrategias y técnicas para la captación de clientes. Editorial Gourmet.

Björk, P., & Kauppinen-Räisänen, H. (2019). Exploring the multi-dimensionality of travellers’ culinary-gastronomic experiences. Current Issues in Tourism, 22(11), 1283-1300.

Borja, T., & Sofía, C. (2019). Análisis de las actividades de ocio y turismo en los Corredores Culturales de La Ronda y San Marcos, Centro Histórico de Quito. PUCE.

Camilleri, M. A. (2020). Strategic corporate communication in the marketing of hospitality services. Sustainability, 12(6), 2595.

Claudio, P. (2019). Marketing gastronómico: la diferencia entre triunfar y fracasar. Bubok Publishing S.L.

Cristian, C., Liévano, M., & Moreno, M. (2018). Estrategias de un nuevo marketing gastronómico local para la creación de marca. Cesa.

De Bonis, G. (2022). 7 nuevas estrategias de marketing gastronómico. Recuperado de https://www.germandebonis.com.

Duque, S., & Diego, A. (2020). Modelación de las estrategias de Marketing de servicios sobre el comportamiento del consumidor aplicado a restaurantes de lujo y primera categoría de la ciudad de Quito. UNR.

Gómez, A. (2017). Innovación en la gestión de restaurantes: Claves del marketing gastronómico. Gastronomía y Negocios.

Martorell, P. (2018). La experiencia del cliente en restauración: Más allá de la comida. Revista de Administración Gastronómica, 15(3), 45-58.

Nathaly, E. W. (2020). La influencia del marketing en la gastronomía típica de las regiones. Revista Estudio Idea.

Olano, A. S. (2020). Gestión administrativa y marketing gastronómico en el rubro de la restauración: una revisión de la literatura científica en los últimos 10 años. U. del Norte.

Pablo, M., Tapia, J., & Suquilanda, K. (2019). Evaluación de la percepción de congestión del turista en el centro histórico de Quito. U. Murcia.

Parra, C., & Edwin, E. (2020). Análisis del impacto del marketing gastronómico para obtener posicionamiento de marca para restaurantes de primera categoría, ubicados en el sector de La Floresta. U. Salesiana.

Rodríguez, J. (2020). Marketing Gastronómico Global: Adaptaciones y estrategias por cultura y región. Food & Culture Journal, 22(1), 112-130

Published
2024-07-02