Educational management and quality of life
Abstract
Educational management is essential for there to be a quality education for all students, both in teaching resources, materials and spaces within the educational field and to better develop and acquire the knowledge of each one of them, it is essential to relate these two variables since that when referring to quality of life is a combination between the structure, the strategies used by teachers, the institution systems, the capacities and abilities of the student, to cover the objectives of both the institution and the students. Educational management plays a vital role in improving the quality of life by ensuring that educational institutions provide quality education to their students. In this way, educational institutions can equip people with the knowledge, skills, and attitudes they need to live a fulfilling life, make informed decisions, and contribute to society. This study is descriptive, qualitative and bibliographic, it was carried out at the Technical University of Ambato, with the objective of analyzing and evaluating the relationship between Educational Management and the Quality of Life of students. The information collected included 100 male and female university students from the Faculty of Human Sciences and Education to whom a structured survey was applied. The research is scientifically sound and highly credible using the theoretical assumptions contained in recent journal articles and the results are summarized in Excel; processed in the SPSS software, accepting the null hypothesis, using the Chi-Square analysis to obtain the correlation between these variables, inferences about the relationship between them.
Downloads
References
Áviles , D., & Librada, M. (2018). La Gestión Educativa, las decisiones políticasy los proyectosde Innovación para el Cambio. Una relación intrínseca en los centros escolares. REVISTA DE COOPERACIÓN, 2-4.
Bando, R. (2014). 3 ideas para mejorar la calidad de la educación. BID.
Chacón, L. (2014). Gestión Educativa del Siglo XXI:bajo el paradigma emergente de la complejidad. Redalyc, 151-153.
Farfán , A., Mero, O., & Saénz, J. (2016). Consideraciones generales acerca de la gestión educativa. Dialnet, 182.
Farfán , M., & Reyes, I. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. redaly.
Garcés , M. (2023). Gestión educativa y la calidad de vida de los docentes. Ambato: https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/37457/1/12%20PROYECTO%20DE%20TITULACION%20GARC%c3%89S%20TORO%20MARCELA%20MONSERRATH-signed-signed-signed-1.pdf.
García , F., Juárez, S., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Scielo.
Gorozabel, J. (2020). Los modelos de gestión educativa y su aporte en la educación ecuatoriana. Redalyc, 4.
Graffe, J. (2002). Gestión Educativa para la transformación de la escuela. Scielo, 5.
Jara, J., & Sulla, R. (2019). Liderazgo Directivo Y Gestión Educativa en la I.E. Redalyc.
Jurado , P. (2009). Calidad de vida y procesos educativos. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-CalidadDeVidaYProcesosEducativos-3011803.pdf.
Marcatoma, L. (2020). Motivación y calidad de vida laboral en el personal asistencial del Hospital Hugo Pesce Pescetto. Redalyc.
Mora, D. (2009). Objeto e importancia de la gestión educativa. SciELO, 2(3). doi:http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1997-40432009000300001&script=sci_arttext
Pérez, S. (2012). Gestión educativa y clima laboral en los docentes de la I.E. . Redalyx.
Portugal , J. (2014). La Gestión Educativa: Una visión hacia la formación docente. Dialnet, 33.
Quintana, Y. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Redaly.
Ramírez , M. (2020). Gestión educativa y práctica docente: reflexiones sobre la dimensión investigativa. Ciencia Y Educación, 1(2), 18. doi: https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202012
Ramírez, C., García, E., & Cruel, J. (2017). Gestión Educativa y desarrollo social. Scielo, 384.
Sánchez , M., & Delgado, M. (2021). Gestión educativa en el desarrollo del aprendizaje en las instituciones educativas. Multidisciplinar, 17-18.
Sorados , M. (2010). Influencia del liderazgo en la calidad de la gestión educativa. Repositorio de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 228. doi:https://hdl.handle.net/20.500.12672/2388
Verdugo, Á., Schalock, R., Arias, B., & Gómez, L. (2013). Calidad de Vida. Researchgate, 448.
Vidal, M., Durán , F., & Pujal , N. (2008). Gestión Educativa. Redalyc, 3-5.