Didactics of mathematics and learning
Abstract
This research deals with the analysis of creative learning as a response to the need to develop new forms of teaching that enhance motivation, originality and the development of students' cognitive independence during the teaching-learning process of mathematics. This analysis is useful for authorities and teachers to evolve in the teaching-learning methodology. Didactics should provide descriptive and explanatory knowledge of the teaching processes of specific contents that help to understand these processes. Even more so when it comes to the didactics of mathematics, which is considered to be one of the most difficult elements of student learning. For this reason, teaching must be fundamentally oriented, effective action on practice and promote its progressive improvement, for which evolutionary actions theories and practices of instructional nature are needed. This paper shows the notion of didactic adequacy of knowledge and mathematical instruction of the system of empirical indicators that develop it, can be the starting point of a theory of mathematical instruction oriented towards the progressive improvement of teaching.
Downloads
References
Albornoz Acosta, J., Maldonado Cid, J., Vidal Silva, C., & Madarianga, E. (01 de 06 de 2020). Scielo. Impacto y recomendaciones de clase invertida en el proceso de enseñanza-aprendizaje de geometría: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062020000300003&script=sci_arttext&tlng=pt
Alsina, Á. (02 de 08 de 2020). DUGIDOCS. Revisando la educación matemática infantil: una contribución al Libro Blanco de las Matemáticas: https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/18962
Del Rio, M. F., Susperreguy, M. I., Salinas, V., Córdova, K., & Marín, A. (14 de 12 de 2022). Revista Calidad en la Educación. El aprendizaje matemático en el hogar durante la pandemia de COVID-19 desde la perspectiva de las madres: Diferentes escenarios de acuerdo con el nivel socioeconómico: https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1252/737
Gallardo Camarena, P. (07 de 09 de 2017). Revistas PUCSP. Didáctica de la Matemática como campo de problemas.: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/33804
Gutiérrez, Á., & Jaime, A. (08 de 02 de 2021). Revista Innovaciones Educativas. Didactica de la Matematica: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-41322021000100198&script=sci_arttext
Padilla Doria, L. A., & Flórez Nisperuza, E. P. (09 de 07 de 2022). Revista Redipe. El aprendizaje basado en problemas (ABP) en la educación matemática en Colombia. Avances de una revisión documental: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1686
Ramirez Pardo, Y. (18 de 11 de 2022). Bdigital. La comprensión del concepto de función cuadrática a través de la teoría de situaciones Didácticas: https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/6282
Reyes Mondragón, V. (02 de 05 de 2022). Pirhua. Implementación del método Singapur para desarrollar la competencia resuelve problemas de cantidad en los estudiantes de 2.° grado de primaria de la Institución Educativa Particular Santa Rosa - Sullana: https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/6073
Ricce Salazar, C. M., & Ricce Salazar, C. R. (01 de 04 de 2021). Horizontes. Juegos didácticos en el aprendizaje de matemática: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/182
Rios Peñaherrera, C. J., & Navarrerte Pita, Y. (02 de 10 de 2022). Scielo. Estrategia didáctica para el aprendizaje de las Matemáticas: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322023000100003&script=sci_arttext&tlng=pt
Tenesaca Simancas, M., Auccahuallpa Fernandez , R., & Avila Mediavilla, C. M. (01 de 05 de 2022). Dialnet. Juegos tradicionales para el aprendizaje de Matemática en niños de Educación Intercultural Bilingüe: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8480993
Triguero, M., & Sánchez Matamoros, G. (03 de 02 de 2022). AIEM. El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas en la Universidad: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/136885/document%20%2815%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Zambrano Leal, A. (03 de 02 de 2022). Dialnet. Conocimiento, saber y pensamiento: una aproximación a la didáctica de las matemáticas.: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1175077