Oral skill as a component of vocational training. A systematic review

  • Jeanneth Caroline Galarza Galarza Technical University of Ambato
  • Marina Zenaida Castor Solòrzano Technical University of Ambato
  • Pablo Enrique Hernández Domìnguez Technical University of Ambato
Keywords: Orality, linguistics, higher education, communication skills.

Abstract

Orality is an essential part of social coexistence, that relationship that is registered in all the contexts in which the individual develops. In particular, this study focuses on investigating the level of research on the topic of orality in higher education, since public speaking is considered a generic skill for all professionals, but specific for certain careers. The methodology applied is the systematic review, processing the search in the regional and high-impact databases Latindex, Science Direct, Scopus, Scielo, Redalyc, Education Source and Academic Search. The search was carried out based on descriptors. The selection of the study objective is made based on the Trend technique that establishes the inclusion and exclusion criteria; after applying them, 10 were selected from which some aspects of form and substance were analyzed. The conclusions focus on the fact that the study and research around orality in students increases the interest of researchers. The studies are carried out using quantitative and qualitative methodologies, although the former prevails.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benoit, C. G. (2020). La comunicación oral durante la preparación de tareas colaborativas. Percepciones para estudiantes de pedagogía . Revista San Gregorio , 1-13 orcid.org/0000-0002-1791-2212 .
Castagno, F. (2023). Lectura, Escritura y Oralidad. Prácticas para Aprender y Comunicar en la Universidad. Buenos Aires: Programa de Apiyo y Mejoramiento de la Enseñanza de Grado PAMEG de la Universidad Nacional de Córdova.
Fonseca, S., Correa, A., & Pineda, M. I. (2011). Comunicación Oral y Escrita. México : Pearson.
García, F. J., Ramírez, R., & González, A. (2016). ¿Lsa inteligencias múltiples en la Educación superior y la inteligencia de una persona se deben de medir por la capacidad lógico matemático y linguístico? Culcyt Educación , 1-9.
Guardia, N. V. (2009). Lenguaje y Comunicación. San José: Colección Pedagógica Formación Inicial de docentes Centroamericanos de Educación Básica.
Hernández, S. R., Fernández, C., & Baptista, M. d. (2015). Metodología de la Investigación. México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Infante, M. E., Azogue, K., & Almeida, A. (2021). Desarrollo de la oralidad, una necesidad en los estudiantes universitarios. Revista pedagógica de la Universidad Cienfuegos, 478-485 https://orcid.org/0000-0002-6067-5283.
Leal, O. D., Abalo, E., & Cantòn, L. (2023). Estrategias lùdico-pedagògicas para el fortalecimiento de los etudiantes de secundaria. Revista Cientìfica Dominio de la Ciencia, 1-16 DOI: https://doi.org/10.23857/dc.v9i3 .
Machuca, C. H., & Andino, S. J. (2021). La oralidad en la formación profesional de los estudiantes de Derecho de la Universidad Estatal Pensínsula de Santa Elena . Revista de Ciencias Pedagógicas e Innovación , 08-13.
Macías, M. A. (2002). Las inteligencias múltiples. Psicología desde el Caribe, 27-38.
Madrigal, M. (2007). Inteligencias múltiples: un nuevo paradigma . Medicina Legal de costa Rica, 1-15.
Morales, M., & García, M. (2018). Habilidades cognitivas a tra´ves de la estrategia de aprendizaje cooperativo y perfeccionamiento epistemológico en Matemática de primer año de la universidad. Formación Universitaria, 1-17.
Navarro, F., Avila, N., Calle, L., & Cortés, A. (2020). Lectura, Escritura y Oralidad en Perfiles de egreso de Educación Suoperior: Constraste entre instituciones y carreras. Calidad en la Educación, 170-204.
Núñez, P. (2011). Espejos y ventanas, Dimensiones de la oralidad en el ámbito educativo . Enunciación, 136-150.
Pérez, D. A. (2019). La importancia de las habilidad de oralidad y escritura en la investigación formativa. Invetigación formativa , 1-8 .
Reyes, G. (1990). La pragmática linguística. El estudio del uso del lenguaje. Barcelona : Editorial Montesinos.
Rivera, M. A., Ramos, C., Tapia, J. E., & Pincay, G. E. (2021). Estrategias comunicativas para el desarrollo de habilidades orales. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 94-105.
Rodíguez, D., & Valencia, L. (2022). Oralidad en la Educación Superior. Algunos apuntes sobre la relación Argumentación oral-cortesía verbal). Revista Praxis, 1-12.
Saenz López, B., Fernández, O., & Almagro, B. (2019). Formación del profesorado y estrategias para desarrollar la inteligencia intra e inter personal en las aulas. Revista de Ciencia del Deporte, 79-90.
Salgado, A. C. (2007). Investigación cualitativa: Diseño, Evaluación del rigor metodológico y retos . Liberabit, 71-78.
Teruel, M. T., Felipe, A., & Fernanda, H. M. (2020). Una experiencia de práctica de oralidad en la enseñanza universitaria de las ciencias morfológicas. Ciencia, Docencia y Tecnología, 1-18 https://doi.org/10.33255/3160/506.
Teruel, M., Felipe, A., & Herrera, M. H. (2020). Una experiencia de práctica de oralidad en la enseñanza universitaria de las ciencias morfológicas. Cienica, Docencia y Tecnología, 1-18 DOI: https://doi.org/10.33255/3160/506.
Trigo, J. (1993). Hablar y escuchar con sentido crítico. Sugerencias didácticas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 129-140.
Trigo, J. M. (1998). Desarrollo de la oralidad en la educación secundaria. Revista Interuniversitaria Formación Profesional, 35-53.
Uribe, R., Fernando, G. J., & Montoro, J. E. (2019). Oralidad: fundamento de la didáctiva y la evaluación del lenguaje. Educación y Educadores , 22-37 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.7.
Vargas, D. (2020). A la disciplina por la Voz: sugerencias para una didáctica de la oralidad en educación superior . American Journal of International Affairs, 108-122 orcid.org/0000-0002-0629-3065.
Vargas, F. (2016). Las escritura académica en el posgrado: La perspectiva del estudiante. Un estudio de caso. Revista de Docencia Universitaria, 97-129.
Vásquez, A. M. (2022). Oratoria y Competencias comunicativas orales en estudiantes universitarios. Ciencia Latina, Revista Multidisciplinar, 1-20 DOI: doi.org/10.37811cl_rem.v6i1.1806.
Published
2023-10-31