The children´s story in the development of concentration in children of the initial level

  • Karla Mariela Topa Lema Technical University of Ambato
  • Milena Aracely Estupiñán Guamani Technical University of Ambato
  • Elena del Rocío Rosero Morales Technical University of Ambato
  • Silvia Acosta Bones Technical University of Ambato
Keywords: Attention, Concentration, Children's Story, Information Processing, Mental Processes, Cognitive Flexibility.

Abstract

The study frames the analysis of the development of executive and divided attention and cognitive flexibility through the children's story. The scope of the research is exploratory-descriptive, in view of deepening the information related to the two study variables, the approach used is quantitative and the data collection is based on the characteristics, particularities and behaviors of the investigated population, the techniques and instruments used allowed measuring the level of attention and concentration in the children of the initial level II through the application of the "Trail Making Test", on the other hand, the questionnaire with Likert scale directed to teachers of the level allowed knowing the forms of use of the children's story. After the statistical analysis, the alternative hypothesis was accepted in which the study population has an adequate development of attention and concentration. In spite of this, there is a greater dominance of divided attention over executive attention. This is due to factors such as lack of organization, planning and sequentiality that affect attention and concentration, however, the ability to perform two tasks at the same time is high, as the rate of distraction with external stimuli is reduced to the extent of the correct use of playful methods and narrative guidelines used by the teacher, in this sense, the children's story is the teaching strategy that favors the development of attention and concentration, in addition to the significant contribution it makes on cognitive development in children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., Romero, H. 2018. Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. 5 ed. Bogotá. Ediciones de la U. P 562.
Caamaño, Carlos. 2018. Claves para potenciar la Atención/Concentración. Guía de Orientación para Universitarios. 1 ed. Chile. Centro de aprendizaje campo Sur. P 7.
Portellano, J y Martínez, R. 2014. Test de los Senderos para Evaluar las Funciones Ejecutivas. 1 ed. Madrid. TEA Ediciones S.A.U. P 19.
Pablos, Clara. 2021. El uso de los cuentos en educación infantil a través de las TIC. Tesis. Educación Infantil. UNIVERDIDAD DE SALAMANCA. Salamanca-España. p 46
Parada, Lizeth. 2020. Desarrollo de la atención de los niños y las niñas del grado preescolar a través del uso de estrategias pedagógicas bajo el modelo educativo de escuela nueva. Tesis. Educación Infantil. UNIVERSIDAD SANTO TOMÁS. San José de Cúcuta-Colombia. p 20
Villamar Cristian. 2020. Puntos de corte clínico de Trail Making Test en población ecuatoriana diagnosticada con esquizofrenia. Tesis. Psicología Clínica. UNIVERSIDAD DE LAS AMÉRICAS. Quito-Ecuador. p 21
Hernández, I., y Martínez, R. 2020. La formación de docentes como creadores de literatura infantil ecuatoriana: una experiencia de investigación acción participativa. EduSol, 20(71): 83-99
Bagué, M., Valdés, A., Bandomo, R. 2021. Consideraciones teóricas sobre la concentración de la atención en educandos. Revista de Educación y Desarrollo 59: 75-82

Margulis, L. E., Squillace, M. R., Ferreres, A. R. 2018. Baremo del Trail Making Test para Capital Federal y Gran Buenos Aires. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento. 10(3): 54-63
Manrique, María Soledad. 2019. Formación en lectura de cuentos: Impacto en intervenciones en educadoras docentes y no docentes. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 19(3): 1-32. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38631
Payà Rico, A., & Chamorro Cercós, B. 2018. El cuento infantil como elemento pedagógico. La revista El Mundo de los Niños (1887-1891). El Futuro Del Pasado, 9, 257–284. DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2018.009.001.010
Abuín, Manuel. 2016. Terapia autógena: técnicas, fundamentos, aplicaciones en la salud y clínica y apoyo empírico. Clínica y Salud Investigación Empírica en Psicología. 27(3): 133-145. DOI: https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.09.004
Albarracín, L. P. (2020). Desarrollo de la atención de los niños y las niñas del grado preescolar a través del uso de estrategias pedagógicas bajo el modelo educativo de escuela nueva. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/29349/2020lizethparada.pdf?sequence=1
Banco Mundial. (2022, Junio 23). Cuatro de cada cinco niños en América Latina y el Caribe no podrán comprender un texto simple. Google: https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2022/06/23/education-latin-america
Bohórquez, Á. (2022, Mayo 17). ¿Qué es un recurso didáctico? Compartir Palabra Maestra: https://www.compartirpalabramaestra.org/articulos-informativos/que-es-un-recurso-didactico
Canelos, R. I., & Vera, A. K. (2021). Cuentos infantiles en el desarrollo del lenguaje oral a niños de 4 a 5 años. Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/62368
Castillo, L. (2021, Diciembre 17). Ecuador, con bajo desempeño en lectura. EL COMERCIO. https://www.elcomercio.com/tendencias/sociedad/ecuador-bajo-desempeno-lectura-ninos.html
Comina, M. S. (2022). Método Montessori en el desarrollo de la atención y concentración de los niños y niñas de quinto año de Educación General Básica. Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/27428
De La Vega, L. (2018). Estrategias de gimnasia cerebral para desarrollar la concentración en niños/as de 5 a 6 años, de la unidad educativa “Víctor Manuel Guzmán”, Ibarra. Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/8271
Freré, J. S., Véliz Gavilanes, J. P., Sarco Alemán, E. M., & Campoverde Jimenez, K. J. (2022). La percepción, la cognición y la interactividad. RECIMUNDO, 6(2), 151-159. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(2).abr.2022.151-159
Garcés, L. E. (2018). La lúdica como estrategia para el fortalecimiento de la atención y la concentración en niños de grado segundo. Fundación Universitaria los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/2005/Garc%c3%ada_
Gómez, F. A., Durán, P. F., Quijano, O. B., Verad, S. T., Cisneros, H. J., & Díaz, G. G. (2022). Memoria: Revisión conceptual. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 9(17), 45-52. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/atotonilco/article/view/8156/8346
Guerra, C., & Rovetto, M. E. (2020). Yoga en la escuela. Una experiencia en la ciudad de Rosario. Praxis educativa, 24(2), 1-20. https://doi.org/ https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240211
Gutiérrez, I. (2021, Diciembre 18). Meditación activa y pasiva: diferencias y usos de estas técnicas para meditar. VANITATIS: https://www.vanitatis.elconfidencial.com/estilo/ocio/2021-12-18/meditacion-activa-pasiva-diferencias-tecnicas_3334182/
Masaquiza, M. E. (2022). La gimnasia cerebral para fortalecer el desarrollo cognitivo de los niños de educación inicial. Universidad Técnica de Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/8822
Meléndez J, R. J. (2021). Los procesos cognitivos y la intercomprensión de lenguas romances. Quito-Ecuador: Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/24658
Meza, A. R. (2016). La atención y concentración de los niños y niñas en el preescolar. Cartagena-Colombia: Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/5001/Adriana%20Proyecto.pdf?sequence=1
Ministerio de Educación. (2019). Guía curricular de mediación lectora. Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/08/Guia-Curricular-de-Mediacion-Lectora.pdf
Montes, G. (2022). El corral de la infancia. México: Fondo de Cultura Economica. https://books.google.es/books?id=J3GCEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Published
2023-10-31