Assertiveness in communication beginning in early childhood, with emphasis on the practice of communicative gestures
Abstract
Relating the practice of communicative gestures to assertiveness in communication from early childhood on is a necessity in the educational process, supporting the language development of children 4 to 5 years of age. This epistemological foundation guides the present study in order to achieve results that, first, lead to an awareness of wholeness in the development of the individual and, second, contribute to the efforts of various studies that emphasize the importance of assertiveness in communication, which naturally emerges as the axis upon which social interactions revolve. The purpose of this basic study is to contribute to and build upon existing knowledge using a non-experimental cross-sectional research design; from a quantitative standpoint, it reaches correlational descriptive levels with information collected with a frequency Likert scale on the practice of communicative gestures and assertiveness. The instrument used achieves a reliability level of 0.9 according to Cronbach's Alpha. The results make it possible to visualize theoretical-practical connections between communicative gestures and assertiveness in communication beginning in early childhood. As an innovative contribution, this study strengthens the idea of executing simultaneous and non-isolated processes between different forms of communication from a verbal and non-verbal typological perspective; this reaffirms the messages issued with high levels of assertiveness, a necessary practice to be stimulated from childhood.
Downloads
References
Álava , J., Huilcapi , M., Briones , W., & Urquiza , L. (2020). Gestión de la comunicación asertiva en la labor extensionista en las instituciones de educación superior. Dialnet, 1-16.
Albuerne , S., & Pino , M. (2013). Apoyo a la comunicación . México: Mc Graw Hill.
Aznar , M., & Igualada , A. (2018). El desarrollo del lenguaje y la comunicación en la infancia. Barcelona : UOC.
Berelson, B. &. (1964). Human behaviour: an inventory of Scientific Findings. New York: Harcourt Brace.
Bernate , J., & Alfaro , M. (2021). La expresión corporal como fenómeno dialógico desde la Corporeidad. EduSol.
Briones , W., Urquiza , L., Navia , J., & Guevara , G. (2020). Asertividad comunicacional en los procesos académicos en época de pandemia en las Instituciones de Educación Superior. Journal of Science and Research, 653-668.
Escobar , L. (2019). Gestualidad y lengua en la lengua de señas mexicana. Lingüística Mexicana, 141-166.
Esteve-Gibert, N., & Prieto, P. (2014). Infants temporally coordinate gesture-speech combinations before they produce their first words. Speech Communication, 301-316.
García , I., Ezeizabarrena, M., & Murciano, A. (2021). Gestos y palabras antes de los 2 años: efecto de la edad y el género. Revista de Investigación en Logopedia, 1-13.
García , R., & Maza , D. (2017). La comunicación no verbal. Importancia en el proceso de formación de profesionales de lenguas extranjeras. Revista de Investigación.
Jurado, M., Avello, R., & Bravo , G. (2020). Caracterización de la comunicación interpersonal en el proceso enseñanza-aprendizaje. REDIE, 1-11.
Menti , A., & Rosemberg , C. (2020). Gestos y Palabras. Los Gestos de Maestras y Alumnos Durante la Enseñanza de Vocabulario. Revista de Lenguaje y Cultura , 455-475.
Murillo, M., & Núñez, J. (2017). El desarrollo del lenguaje en los primeros cuatro años de vida: cómo favorecerlo desde la cotidianidad del espacio educativocómo favorecerlo desde la cotidianidad del espacio educativo. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 29-58.
Ortíz , D., Ruperti, E., Cortez, M., & Varas , A. (2020). Lenguaje y comunicación componentes importantes para. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 450-460.
Pades Jiménez, A. (2021). La comunicación como esencia en el arte de cuidar. 1-7.
Pandolfi , A., & Herrera , M. (1992). Comunicación no verbal en niños menores de tres años . Revista Latinoamericana de Psicología, 357-372.
Pérez, A., & Acha, J. (2017). Del gesto a las palabras una aproximación ontogenética al desarrollo de la conducta pre-lingüística. Dialnet, 323-347.
Poyatos , F. (2018). Los estudios de comunicación no verbal como rama interdisciplinar de la lingüística. Lingüística en la red.
Prieto-López, Y., & Loor-Ávila, B. (2021). Un acercamiento a la comunicación asertiva y su incidencia en la producción académica y científica de los estudiantes de Metodología de Investigación en la Facultad de Marketing y Comunicación-Universidad ECOTEC. Digital Publisher, 549-562.
Valderrama , J., Guerrero , T., Alarcón , L., Cifuentes , A., Rodríguez , K., & Romero , L. (2020). El gesto es parte del discurso y apoya el aprendizaje . Trans-pasando Fronteras, 142-172.