La imagen corporal y la relación con la actividad física

  • Diego Javier Mayorga Ortiz Universidad Técnica de Ambato
  • Christian Mauricio Sánchez Cañizares Universidad Técnica de Ambato
  • William Rubén Mayorga Ortiz Universidad Técnica de Ambato
  • Nataly Mera González Universidad Católica de Cuenca
Keywords: Body image, physical activity, students.

Abstract

Body image is an individual's perception and evaluation of their own physical appearance. The objective of this research was to analyze the correlation between body image and the level of physical activity in students of physical activity and sport pedagogy. The sampling was non-probabilistic for convenience of 24 students out of a total population of 800 students from the aforementioned hill. The methodology used was quantitative, non-experimental, correlational, field, with a cross section. The correlation between the two variables was made: body image and the level of physical activity in students, Spearman's correlation was made. Where a Rho=0.673 was obtained, that is to say that the relationship between the variables is directly proportional and of moderate intensity, with a statistical p-value less than 0.05, therefore, it is also statistically significant. This means that as the level of body image satisfaction increases, the level of physical activity also increases. Conclusion: having a high level of physical activity in physical activity and sport pedagogy students acts as a protective factor to have a positive body image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, J., Covinos, M, Cáceres, M. 2020. Formulación de los objetivos específicos desde el alcance correlacional en trabajos de investigación. Revista Ciencia Latina. 4(2): 240. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.73
Cabezas, E., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Ecuador. Universidad de las fuerzas armadas ESPE. P 73.
Contreras Jordán, O., Gil Madrona, P., García López, L., Fernández Bustos, J. & Pastor Vicedo, J. (2012). Inciden- cia de un programa de Educación Física en la percepción de la propia imagen corporal, Revista de Educación, 357, 281-303, https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE- 2010-357-061
Duncan, M., Al-Nakeeb, Y., Nevill, A., & Jones, M. (Octube de 2004). Body image and physical activity in British secondary school children. European Physical Education Review, 10, 243-260. doi:10.1177/1356336X04047125
Durán, S., Rodriguez, M., Record, J., Barra, R., Olivares, R., Tapia, A., . . . Neira, A. (2013). Autopercepción de la ima- gen corporal en estudiantes universitarios de Chile y Pa- namá. Revista chilena de nutrición , 26-32.
Gómez-Mármol, A. (2013). Relación entre la autopercepción de la imagen corporal y las clases de educación física, según su nivel de intensidad y diversión, en alumnos de educación secundaria. Motricidad. European Journal of Human Movement, 31, 99-109.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, Carlos., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investiga- ción. México: McGRAW-HILL. Recuperado de http:// observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/ uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion- sexta-edicion.compressed.pdf
Jansen, P., Zayed, K., & Kittsteiner, J. (2021). Body image and the relation to mindfulness and self-compassion in physical education students: a cross-cultural study. Health psychology research, 8(3), 9172. https://doi.org/10.4081/ hpr.2020.9172
Lagos Hernández, R., Jerez Fuenzalida, T., Fuentes-Vilugrón, G., Willschrei Barra, A., Acuña Molina, K., & Leichlte San Martín, M. (2022). Imagen corporal y participación en las clases de Educación Física (Body image and participation in Physical Education classes). Retos, 44, 444–455. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91115
Manterola, C., Quiroz, G., Salazar, P., & García, N. (2019). Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista médica clínica las condesas, 30(1), P 36-49. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2018.11.005
Menéndez Mato, D., & González González de Mesa, C. (2019). Relaciones entre la práctica de actividad física y deportiva, el autoconcepto, la imagen corporal y los hábitos alimentarios en estudiantes de primaria.
Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y diseños de investigación cuantitativa. Revista researchgate. P 31. DOI: 10.13140/RG.2.1.2633.9446
Rangel Caballero, L. G., Rojas Sánchez, L. Z., & Gamboa Delgado, E. M. (2015). Actividad física y composición corporal en estudiantes universitarios de cultura física, deporte y recreación. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 47(3), 281-290.
Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias. 6ed. México. McGraw Hill Education. P 2-21
Santos, J. S., Castillo, E., de Araujo, A. G., & Giménez, F. J. (2017). Relación entre actividad física, composición corporal e imagen corporal en estudiantes universitarios. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 39-48.
Serpa dos Santos, J. C., Castillo, E., Gama de Araujo, A. P., & Giménez, F. J. (2017). Relación entre actividad física, composición corporal e imagen corporal en estudiantes universitarios. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 39–48. https://doi.org/10.6018/30038.
Published
2023-10-31