Technology and social networks: Evolution of secondary education in the city of Ambato

Keywords: Secondary education, Educational technology, Digital competencies, Social networks, Ambato

Abstract

This study examines the evolution of secondary education in Ambato, Ecuador, in relation to technology and social networks. Using a mixed approach, the use of technological tools in the classroom, students' digital competencies, and teachers' perceptions of the impact of technology were analyzed. The results reveal a significant adoption of various digital tools across all subjects, with progressive development of digital competencies in students. However, disparities in the use of advanced technologies between subjects and low scores in online safety were identified. Teachers' perceptions of technological impact are generally positive, although some challenges persist. The study highlights the need for a uniform strategy for technological integration, greater emphasis on digital safety, and ongoing training programs for teachers. It concludes that while Ambato has made significant progress, a holistic approach is necessary to maximize the benefits of technology in education, address identified challenges, and prepare the educational community for an ever-evolving landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril-Loja, C. E., Ávila-Mediavilla, C. M., & Constante-Paz, M. F. (2022). Implementación de sistemas de gestión del aprendizaje en escuelas secundarias de Ambato: Un estudio de caso. Revista Tecnología Educativa, 7(2), 45-62.
Carvajal-Romero, H., Jiménez-Sánchez, S., & Moreira-Cedeño, J. (2021). Gamificación en la enseñanza de matemáticas: Resultados de una intervención en escuelas secundarias de Ambato. Revista Ecuatoriana de Tecnología Educativa, 9(2), 45-62.
Constante-Amores, A., Florenciano-Martínez, E., Navarro-Asencio, E., & Fernández-Mellizo, M. (2021). Factores asociados al uso problemático de las TIC en estudiantes de Educación Secundaria durante el confinamiento por COVID-19. Educación XX1, 24(2), 273-295.
Espinoza-Freire, E., Ley-Leyva, N., & Guamán-Gómez, V. (2020). Aprendizaje cooperativo y la Web 2.0. Revista Conrado, 16(74), 154-164.
Flores-Lagla, G. A., Aldás-Arcos, H. G., & Arcos-Naranjo, E. G. (2020). El Aprendizaje Móvil y la Tecnología Educativa en la Educación Superior. Revista Científica FIPCAEC, 5(3), 3-22.
García-Cedeño, G., Vélez-Loor, M., Franco-Zambrano, C., & Ormaza-Bermello, M. (2021). Educación y tecnología: Escenarios de aprendizaje durante la pandemia. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(1), 802-819.
Gómez, M., Paredes, L., & Hernández, R. (2021). La transformación digital en la educación secundaria: Un estudio de caso en Ambato, Ecuador. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 39-58.
Guerrero, G., Muñoz, L., & Cañizares, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Experiencias en la ciudad de Ambato. Revista Espacios, 42(5), 11-23.
Hernández-Ramos, J. P., Martínez-Abad, F., & Sánchez-Prieto, J. C. (2021). El empleo de videojuegos para el desarrollo de competencias digitales en la formación inicial docente. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 71-97.
Lara-Lara, F., Gallegos-Navas, M., Ponce-Mendoza, A., & Barreno-Salinas, Z. (2020). Alfabetización digital: Una perspectiva sociológica en estudiantes de Educación Secundaria. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (74), 139-154.
López-Chila, R., Quevedo-Barros, M. R., & Quevedo-Vázquez, J. O. (2021). La Educación Virtual en Tiempos de Covid-19: Una Experiencia en la Educación Superior. Revista Scientific, 6(19), 175-189.
Medina-Chicaiza, R. P., Colta-Yánez, C. A., & Acosta-Yela, V. C. (2020). Las TIC como herramienta de apoyo en la enseñanza universitaria. Revista Científica FIPCAEC, 5(15), 4-27.
Morales, R., Rodríguez, E., & Pérez, A. (2021). Integración de tecnologías emergentes en la educación secundaria de Ambato: Un análisis de casos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 20(1), 67-82.
Morales-Gómez, A., Yánez-Rodríguez, M. S., & Barros-Bastidas, C. I. (2022). Redes sociales y aprendizaje colaborativo en la educación secundaria de Ambato. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 197-215.
Naranjo, M., & Becerra, L. (2019). Transformación digital en la educación secundaria ecuatoriana: Desafíos y oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 89-108.
Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., & Agredal, M. (2020). Competencias digitales en el profesorado de educación secundaria: Un estudio en la ciudad de Ambato. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 185-199.
Palacios-Gallegos, K., Ramírez-Montoya, M. S., & Zavala-Enríquez, G. (2023). Privacidad y seguridad en línea: Percepciones de estudiantes de secundaria en Ambato. Comunicar, 31(74), 93-103.
Quezada-Sarmiento, P. A., Enciso, L., & Garbajosa, J. (2021). Uso de dispositivos electrónicos y rendimiento académico en estudiantes de secundaria de Ambato. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E41), 252-264.
Quinde-Rosales, V., Orellana-Manzano, A., & Viteri-Escobar, C. (2022). Adaptación de prácticas pedagógicas en la era digital: Un estudio en escuelas secundarias de Ambato. Revista Espacios, 43(3), 131-143.
Reyes-Cedeño, C., Gordillo-Méndez, I., & Toala-Sánchez, G. (2023). Impacto del uso excesivo de redes sociales en el rendimiento académico de estudiantes de secundaria en Ambato. Revista de Educación y Desarrollo, 64, 69-78.
Saltos-Cedeño, A., Vallejo-Valdivieso, P., & Moya-Martínez, M. (2020). Innovación en educación matemática de secundaria: Una propuesta desde la ciudad de Ambato. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(3), 659-687.
Samaniego, E., Marqués-Molías, L., & Gisbert-Cervera, M. (2022). Competencias digitales del alumnado de educación secundaria: Un estudio en centros educativos de Ambato. Digital Education Review, 41, 171-191.
Tapia-Jaya, S., Sánchez-Escobedo, P., & Vidal-Espinoza, R. (2020). Uso de redes sociales y riesgos psicosociales en estudiantes de secundaria en Ambato. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 184-200.
Vaca-Barahona, B. E., Cela-Ranilla, J. M., & Gallardo-Echenique, E. E. (2020). Competencias digitales docentes en tiempos de COVID-19: Una mirada desde la educación secundaria en Ambato. Revista de Educación a Distancia, 20(66), 1-22.
Vinueza, S. F., & Simbaña, V. P. (2019). Impacto de las TIC en la Educación Superior en el Ecuador. Revista Cátedra, 2(1), 134-147.
Published
2025-02-13