ICT competencies in secondary education teachers

  • Santiago Paúl Fiallos Bucaram Instituto Tecnológico Superior Bolívar, Ambato
  • José Mauricio Salas Montero Universidad Técnica de Ambato, Ambato
  • María Fernanda Vargas Ramos Universidad Tecnológica Indoamerica, Ambato
  • Fausto Alberto Viscaino Naranjo Universidad Regional Autónoma de los Andes, Ambato
  • José Sebastián Rivera Vargas Universidad Técnica de Ambato, Ambato
Keywords: Technology of the information and communication, learning, students, teachers, secondary education, technological domain

Abstract

Currently, Information and Communication Technologies (ICT) have become a fundamental part of today's society. In education, they also play an important role as support tools for more meaningful learning, so teachers must be updated in the knowledge and use of these to have better development when teaching their classes. In the research, a first technological survey was applied to the teachers of the Leonardo Murialdo Fiscomisional Educational Unit of Ambato - Ecuador, with the objective of determining the knowledge they have about the use of ICT where 83% of the teachers use Word, the 46% use Excel and also Power Point, and 43% use email as a means of teaching, confusing them as a web 2.0 tool for teaching. Subsequently, the group of teachers was trained in the use of technological tools (Hotpotatoes and eXelearning), which were applied in the teaching processes in the classroom. Again, the same technological survey was applied to teachers where it indicated that their knowledge about the use of web 2.0 tools (eXelearning and Hotpotatoes) showed that there is a trend towards increasing their use. Finally, the results of the first and second surveys were compared to determine if teachers' competence in the use of ICT affects student learning, determining that the use of ICT positively influences the academic performance of students. .

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) D. M. Area Moreira, D. V. Hernández Rivero and D. J. J. Sosa Alonso, "Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula.," Revista Científica de Educomunicación., p. 9, 2016.

(2) C. Marulanda, J. Giraldo and M. López, "Acceso y uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TICs) en el aprendizaje. El caso de los Jóvenes Preuniversitarios en Caldas," Revista Formación Universitaria, 2014.

(3) M. T. Tortosa Ybáñez, S. Grau Company and J. D. Álvarez Teruel, "Aproximación al uso de recursos multimodales y de las TICs en la enseñanza del inglés.," Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares., p. 12, 2016.

(4) J. Onrubia, "Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento.," RED-Revista de Educación a Distancia., p. 14, 2016.

(5) E. George, "Utiliser internet à des fins d’éducation populaire: potentialités et réalités. Telos.," Cuadernos de Comunicación e Innovación, p. 65, 2005.

(6) M. D. M. Sánchez Vera, J. L. Serrano Sánchez and M. P. Prendes Espinosa, "Análisis comparativo de las interacciones presenciales y virtuales de los estudiantes de Enseñanza Secundaria Obligatoria," EDUCACIÓN XXI, pp. 351-374, 2013.

(7) J. M. Duart Montoliu and A. Charo Reparaz, "Enseñar y Aprender con las TIC," Estudios Sobre Educación, p. 11, 2011.

(8) C. A. Borromeo García, "Redes sociales para la enseñanza de idiomas: el caso de los profesores," PIXEL BIT, Revista de Medios y Educación, p. 10, 2016.

(9) A. Huertas Montes and A. Pantoja Vallejo, "Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de Tecnología de Educación Secundaria," Educación XX1, vol. 19, no. 2, pp. 229-250, 2016.

(10) J. A. Bojórquez Molina, L. López Arada, M. E. Hernández Flores and E. Jiménez López, "Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso de software Mnitab," Innovation in Engineering. Techonology and Education for Competitiveness and Prosperity, p. 9, 2013.

(11) M. Ramírez Hernández and G. A. Maldonado Berea, "El uso de TIC y la percepción del profesor universitario," International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), p. 14, 2015.

(12) L.-F. Sossouvi, "Enseñanza y aprendizaje del ELE en Benín: ¿qué puede aportar la adaptación del MCER?," Enseñanza y aprendizaje de ELE en Benín, p. 27, 2015.

(13) M. Peñaherrera, "Evaluation of a program to straighten learning process based on the use of ict within the ecuadorian context," Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, p. 20, 2011.

(14) F. Esteve-Mon, M. Gisbert-Cervera and J. L. Lázaro-Cantabrana, "La Competencia Digital de los futuros docentes: ¿cómo se ven los actuales estudiantes de educación?," Perspectiva Educacional - Formación de profeores, p. 17, 2016.

(15) M. M. Bordalba, "La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria.," Revista Electrónica Universitaria de Formación del Profesorado, p. 11, 2015.

(16) P. Morales Almeida, "La formación del profesorado ante las TIC," Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, p. 13, 2016.

(17) J. L. Martínez, F. J. Ballesta Pagán and S. Alcaraz García, "Las Tecnologías de la Información y Comunicación (tic) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (tea)," Revista Fuentes, p. 16, 2013.

(18) S. R. Begoña E., "Las Tic y la educación social en el siglo XXI," Revista de Educación Mediática y TIC, p. 17, 2015.

(19) D. F. J. Fernández Cruz and D. M. J. Fernández Díaz, "Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales.," Comunicar, p. 10, 2016.

(20) E. Fernández Marquéz, E. Vázquez Cano and E. López Meneses, "Los mapas conceptuales multimedia en la educación universitaria: recursos para el aprendizaje significativo," Campus Virtuales, p. 9, 2016.

(21) J. P. Molina Alventosa, A. Valencia Peris and C. Suáqrez Guerrero, "Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior," Educación XXI, p. 24, 2016.

(22) D. I. M. Cruz Pichardo, "Percepciones en el uso de las Redes Sociales y su aplicación en la enseñanza de las matemáticas," Píxel Bit - Revista de Medios y Educación., p. 22, 2016.

(23) B. Gros, "Retos y tendencias sobre el futuro de la investigación acerca del aprendizaje con tecnologías digitales.," Revista de Educación a Distancia., p. 13, 2016.

(24) M. d. l. E. Iniciarte Rodríguez, "Tecnologías de la Información y la Comunicación. un eje transversal para el logro de aprendizajes significativos," Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, p. 15, 2004.

(25) L. R. Malbernat, "Capacitación docente: Propuesta para incorporar TIC en educación superior," IX Congreso de Tecnología en Educación & Educación en Tecnología, pp. 174-183, 2014.

(26) L. Fernández Olaskoaga, D. Losada Iglesias and J. M. Correa Gorospe, "Análisis intercasos de prácticas docentes con TIC en las aulas del modelo 1:1 en el país Vasco (2014)," Profesorado - Revista de currículum y formación del profesorado, vol. 18, no. 3, pp. 27-40, 2014.

Published
2018-11-27
How to Cite
Fiallos BucaramS. P., Salas MonteroJ. M., Vargas RamosM. F., Viscaino NaranjoF. A., & Rivera VargasJ. S. (2018). ICT competencies in secondary education teachers. Ciencias De La Ingeniería Y Aplicadas, 2(2), 117-131. Retrieved from http://investigacion.utc.edu.ec/index.php/ciya/article/view/169
Section
Artículo de investigación