Falsification or Falsifiability, a neopositivist epistemological current and its validity in contemporary research

  • Gloria Susana Vizcaíno Cárdenas Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Mayra Susana Albán Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Tania Libertad Vizcaíno Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Marco Antonio Veloz Universidad Técnica de Cotopaxi
Keywords: falsificationism, positivism, scientific investigation, falsehood

Abstract

This article addresses the main approaches of Falsificationism as a variant of positivism and its current validity as the predominant epistemological conception in scientific research, based on the review of the most important Popperian propositions and their similarity with positivist approaches; in addition to the consequent validity of such postulates in current research. Falsificationism is a positivist epistemological conception, which, although it has received a series of criticisms, is still fully valid in the development of scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) M. Bunge, Ser, saber, hacer, Piadós, 2002.

(2) A. González y A. Hernández, «Positivismo, Dialéctica Materialista y fenomenología: tres enfoques filosóficos del método científico y la investigación educativa,» Revista Actualidades Investigativas en educación, vol. 14, nº 3, pp. 1-20, 30 septiembre 2014.

(3) M. Rosental y P. Iudin, Diccionario Filosófico, E. Política, Ed., La Habana: Edisiones Universo, 1981.

(4) L. I. Hernandez Iriberri, «La Filosofía Positivista: su evolución y sus carácterísticas esenciales,» Espacio geográfico, Revista Electrónica de Geografía Teórica, vol. 1, nº 1 (φN, λW), 11 junio 2011.

(5) V. Díaz Narváez, «The sciencie concept as a system, positivism, neopositivism and "quantitative and qualitative research,» Salud Uninorte, vol. 30, nº 2, 18 marzo 2014.

(6) A. Vázquez, «Karl Popper o la vigencia del proyecto clásico de ciencia moderna. La cuestión de las ciencias sociales,» Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural, nº 25, mayo 2013.

(7) Diccionario de Psicología Científica y Filosófica, «Explicación de los principales conceptos, tesis y escuelas en el área de la Psicología,» 23 marzo 2015. (En línea). Available: http://www.e-torredebabel.com/Psicologia/Vocabulario/Neopositivismo.htm . (Último acceso: 29 marzo 2015).

(8) M. Schlick, Sobre el fundamento del conocimiento. El positivismo lógico, FCE, 1965.

(9) A. Ayer, «On the Analysis of Moral Judgments.,» Modern Introduction to Ethics, p. 126, 1958.

(10) C. E. Burgos, «La lógica de la investigación científica,» La lámpara de Diógenes, revista de filosofía, nº 18 - 19, pp. 161-174, 2009.

(11) M. López Astorga, «La interpretación de la filosofía popperiana en la ciencia cognitiva,» La lámpara de Diógenes, vol. 10, nº 18-19, pp. 241-254, 2009.

(12) K. Popper, La lógica de la investigación científica, Rei, 1996, p. 16.

(13) L. Jaramillo y J. Aguirre, «La controversia Kuhn–Popper en torno al progreso científico y sus posibles aportes a la enseñanza de las ciencias.,» Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 2004.

(14) K. Popper, «Conjeturas y Refutaciones; el desarrollo del conocimiento científico,» p. 264, 1994.

(15) C. García Duque, «Introducción a la lectura de Popper,» Revista Cuadernos Filosóficos literarios, nº 11, 2002.

(16) A. Figueroa, El método Alpha- Beta, Buenos Aires: Cengage, 2013, pp. 16-18.

(17) K. Popper, «En busca de un mundo mejor,» p. 224, 1994.

(18) E. Márquez , «La perspectiva epistemológica objetivista y la hegemonía de la ivestigación cuantitativa en las ciencias sociales,» Revista de Investigación , vol. 37, nº 78, Enero-Abril 2013.

(19) F. Seguel Palma, S. Valenzuela Suazo y O. Sanhueza Alvarado, «Corriente epistemológica positivista y su influencia en la generación del conocimiento en enfermería,» Aquichán, vol. 12, nº 2, pp. 160-168, 2012.

(20) E. Iliénkov, Lógica Dialéctica, La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 1984, pp. 22-53.

(21) B. Peña Acuña, Métodos Científicos de Observación, Madrid: Visión Libros, 2009.

(22) B. Regader, «El Enfoque Construtivista de Piaget,» Psicologia y Mente, 12 octubre 2011.

(23) M. A. Idrovo Torres y T. V. Suquilanada Villa, «dspace.ups.edu.ec.,» 22 febrero 2013. (En línea). Available: http://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/4785/1/UPS-CT002640.pdf.

(24) Mariza, Desarrollo Socioafectivo, Málaga: IC, 2013.

(25) López, Desarrollo Socioafectivo, Málaga: IC, 2001.

(26) P. C. Nuria, Desenvolupament Socioafecti, Altamar: Alatamar, 2008.

(27) I. Valencia, «www.androidpit.es,» AndroidPit, pp. http://www.androidpit.es/que-es-un-tablet, 30 octubre 2012.

(28) C. Sépulveda, «Servomotores,» Maquinaria, pp. 35-37, 2009.

(29) Twenergy, «twenergy.com,» twenergy.com, 09 Mayo 2012. (En línea). Available: http://twenergy.com/a/que-son-las-bombillas-led-261.

(30) A. ISTÚRIZ, «SCIELO,» 28 Agosto 2016. (En línea). Available: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1316-49102007000100014&script=sci_arttext.

(31) C. M. Torres, «El juego: una estrategia importante,» Educere, vol. 6, nº 19, pp. 289-296, 2002.

(32) R. Pressman, INGENIERÍA DE SOFTWARE: UN ENFOQUE PRÁCTICO, México D. F.: The McGraw-HilL., 2010.

(33) M. W. D. R. (. H.-d. S. I. E. W. M. W. D. R. (. Ecker W., Hardware-dependent Software, Springer, Dordrecht, 2009.

(34) A. Abarzúa y C. Cerda, «Integración curricular de TIC en educación parvularia,» Revista de Pedagogía, 2011.

Published
2018-11-27
How to Cite
Vizcaíno CárdenasG. S., AlbánM. S., VizcaínoT. L., & VelozM. A. (2018). Falsification or Falsifiability, a neopositivist epistemological current and its validity in contemporary research. Ciencias De La Ingeniería Y Aplicadas, 2(2), 107-116. Retrieved from http://investigacion.utc.edu.ec/index.php/ciya/article/view/168
Section
Artículos de revisión