Aceptación sensorial de la lonchera del programa de alimentación escolar del ministerio de educación en niños de 4 a 6 años

Keywords: Sensory acceptance, school food, ministry of education, palatability

Abstract

The research was conducted at the Dr. June Guzmán Serrano School, located in the city of Quevedo, whose study focused on the School Feeding Program implemented by the Ministry of Education of Ecuador. The objective was to determine the sensory acceptance of the lunch box provided by this program in children aged 4 to 5 years. This age group is very relevant because it is at a stage where adequate nutrition impacts growth and cognitive development. In the period 2023-2024 the population is 90 students, the research included everyone, without taking into account any type of exclusions, this ensured that the results are representative. The initiative behind this study was to determine the acceptability of the food components delivered to the students. For this purpose, sensory acceptance tests were conducted, as in several studies it has proven to be a very effective methodology in children. The results revealed that 85% of the children mentioned that they liked the presentation of the food received, which shows the importance of presentation in infants. However, the study also revealed that there are areas for improvement as 45% of the children indicated that they did not like the taste of the products. This finding highlights the need to improve the palatability of the program's foods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvares, S. M., Zapico T, J., & de Aguiar Carrazedo T, J. A. (2008). Adaptación de la escala hedónica facial para medir preferencias alimentarias de alumnos de pre-escolar. Revista chilena de nutrición, 35(1), 38-42. https://doi.org/10.4067/S0717-75182008000100005
Bellefeuille, I. B. (2006). Un trastorno en el procesamiento sensorial es frecuentemente la causa de problemas de aprendizaje, conducta y coordinación motriz en niños. 46.
Black, M. M., & Creed-Kanashiro, H. M. (2012). ¿Cómo alimentar a los niños?: La práctica de conductas alimentarias saludables desde la infancia. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 29(3), 373-378.
Burguet Lago, I., & Burguet Lago, N. (2020). Empleo del excel para el procesamiento de los criterios de expertos mediante el método de evaluación de comparación por pares. 3 c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 9(4), 17-43.
Engelmo Durán, M. E. (2021). Sistemas de envasado que preservan en el tiempo la composición química y organoléptica de los alimentos. https://idus.us.es/handle/11441/133227
García Ahued, M. (2014). Análisis sensorial de alimentos. Pädi Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías del ICBI, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.29057/icbi.v2i3.533
Mendoza, G. R. C., & Leyva, Y. H. L. (2023). Tarea de clasificación en el análisis sensorial de productos alimenticios: Una revisión. Journal of Neuroscience and Public Health, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.46363/jnph.v3i1.4
Ministerio de Educación. (s. f.). Programa de Alimentación Escolar – Ministerio de Educación. Recuperado 18 de enero de 2024, de https://educacion.gob.ec/programa-alimentacion-escolar/
Osorio E., J., Weisstaub N., G., & Castillo D., C. (2002). DESARROLLO DE LA CONDUCTA ALIMENTARIA EN LA INFANCIA Y SUS ALTERACIONES. Revista chilena de nutrición, 29(3), 280-285. https://doi.org/10.4067/S0717-75182002000300002
Picallo, A. (2009). Análisis sensorial de los alimentos: El imperio de los sentidos. Encrucijadas, 46. https://studylib.es/doc/6837104/an%C3%A1lisis-sensorial-de-los-alimentos-el-imperio-de-los-sen...
Segovia Mendoza, M. E. (2022). La nutrición y su papel en la salud oral de la primera infancia. http://repositorio.sangregorio.edu.ec:8080/handle/123456789/2711
Tarazona Rueda, G. D. P. (2021). Conocimiento materno sobre alimentación saludable y estado nutricional en niños preescolares. Anales de la Facultad de Medicina, 82(4), 269-274. https://doi.org/10.15381/anales.v82i4.20130
Ureña, D. A., A, B. O., & Lozano, B. (2022). Aplicación del análisis de varianza para comparar el aprendizaje de los estudiantes en tres modalidades: : Virtual sincrónica, virtual asincrónica y presencial. Revista Científica Guacamaya, 7(1), Article 1.
Yeomans, M. R., Blundell, J. E., & Leshem, M. (2004). Palatability: Response to nutritional need or need-free stimulation of appetite? British Journal of Nutrition, 92(S1), S3-S14. https://doi.org/10.1079/BJN20041134
Published
2025-07-09